«Burma-Shave-skiltene var tidenes beste og mest innovative reklamekampanje langs vegnettet i USA i tidsrommet 1925-1966. Så effektiv var kampanjen, at folk satte seg i bilen og kjørte milevis KUN for å lese reklameskilt!»
I dag finner du skiltene langs deler av Historic Route 66. Vi har kjørt forbi et ukjent antall av dem i dag – like morsomme, fasinerende og trafikkfarlige som i «gamle dager».
Målet med reklameskiltene var som alltid: hvordan selge mest mulig Burma-Shave (børsteløs barberkrem) og tjene mest mulig penger?
Barberkremen ble solgt av Clinton Odell og hans to sønner, Leonard og Allan. Salget hadde gått dårlig og de tjente praktisk talt ikke penger.
Sønnen Allan fikk under tvil bruke 200 dollar på å utvikle er konsept med sekvensielle reklameskilt langs vegene, som pirret nysgjerrigheten til bilistene og «tvang» dem til å lese alle skiltene i rekkefølge – hvor det siste var Burma-Shave-logoen.

De ble satt opp langs litt øde vegstrekninger, hvor det ikke var noen andre konkurrerende skilt. Dette slo umiddelbart an, og salget av Burma-Shave eksploderte.
Etter hvert ble skiltkonseptet satt opp i hele 48 stater!

Det ble alltid satt opp 4 til 6 etterfølgende skilt. Denne bildeserien viser den første slagordet som ble laget. Totalt ble det laget litt over 600 slagord.

Etter noen år var Burma-Shave den mestselgende barberkremen i USA. Skiltene ble så populære at det ble laget egne nasjonale slagord-konkurranser, hvor vinneren fikk 100 dollar i premie.
På det meste kom det inn 50.000 forlag pr. konkurranse.

Da kampanjen var på topp, var det hele 7.000 skiltsett (á 4-6 skilt) ute langs de amerikanske vegene.
De ble et ikon for de reisende, som lette etter nye skilt mens de kjørte. Det ble også hevdet at det fjernet noe av det monotone med kjøringen at folk satt og så etter reklameskilt.
At de var svært trafikkfarlige og trakk oppmerksomheten bort fra vegen ble ikke nevnt.
Burma-Shave solgte på det meste for 6 millioner dollar i året.

Etter hvert økte kvaliteten på vegene og dermed også farten, og skiltene ble ignorert. Salget stupte og i 1963 overtok Gillette firmaet og skiltene.
Gillette syntes skiltene var dumme, og i 1966 ble de siste skiltene fjernet.
Et stykke amerikansk reklamehistorie var borte…Inntil de for en del år tilbake ble satt opp langs Historic Route 66 mellom Kingman og Ash Fork, Arizona.
De 600 slagordene er gitt ut i bokform, og kan kjøpes på nett for de spesielt interesserte.