«Da jeg under en kjøretur rundt på halvøya Cap d’Antibes i Antibes, oppdaget 3 velkjente og karakteristiske karbonmaster som raget 100 (!) meter til værs, var oppdraget klart: fram med drona, her skal det fotograferes!»
OPPDATERING 12.03.2022: Som en del av sanksjonene mot Russland og Putins invasjonen av Ukraina, har italienske myndigheter nettopp beslaglagt Sailing Yacht A, som tilhører oligarken Andrey Melnichenko.
Som utvandret Gjøvikenser, hvor det meste av maritim erfaring er knyttet opp mot Mjøsas hvite svane – hjuldamperen Skibladner, og fører av politibåten på samme innsjø, er det alltid fascinerende å reise langs den franske rivieraen, eller Côte d’Azur, og se på «skikkelige» båter og skip.
Selv om erfaringen er begrenset, er interessen og fascinasjonen desto større for super- og megayachter…og hangarskip. (Egen blogg om mine to besøk på hangarskipet USS Midway kommer snart)

Under en tre ukers reise på kryss og tvers av Provence sist sommer, bodde vi en periode i Antibes. Dette er et perfekt utgangspunkt for å utforske både Provence og den franske rivieraen.

Det var nettopp under en slik utforsking av Cap d’Antibes, at jeg snublet over «Sailing Yacht A» i bukta rett nord for Chateau de la Garoupe.

Etter en rask sjekk av det franske flysone-kartet for droner, var jeg klar til Take-off.
Endelig skulle jeg få nærkontakt med seilbåten som ved overleveringen i 2017 kostet den russiske eieren og oligarken Andrey Melnichenko – rundt 600 millioner dollar, eller ca. 5,3 milliarder kroner.
Dette er den samme karen som også eier den kjente «Motor Yacht A»

«Sailing Yacht A» er bygget av tyske Nobiskrug, har en tonnasje på 12558 tonn, en lengde på 142,8 meter, bredde på 24,8 meter, 8 dekk og en mastehøyde på nevnte 100 meter. Maks fart er 21 knop.
«Sailing Yacht A» er faktisk klassifisert som en 3-masters schooner (skonnert).
Mannskapet på båten består av 55 personer. Disse håndterer båten, og kan ivareta opptil 20 gjester. Videre er det en observasjonspod eller glasskule i bunnen på båten, slik at man kan observere livet i havet under.

Karbonmastene er hydrauliske og svingbare, og seilene tas opp og ned helautomatisk. Båten hat sensorer som gjør at seilene automatisk snur seg etter vinden.
Mastene rager høyere enn Big Ben i London, som er 96 meter høy. Den kan heller ikke kan seile igjennom Panamakanalen, da brua Puente Atlántico kun har klaring på 75 meter.
Det er «selvsagt» også mulig å lande et helikopter på båten. Dette er den eneste seilbåten i verden med egen helipad.
Det finnes også en egen undervannsbåt ombord.

Til forskjell fra de fleste super- og megayachter, er det ikke mulig å leie eller chartre «Sailing Yacht A». Den brukes kun av eieren.

Vi som ikke har en slik båt, kan om ikke annet trøste oss med at vi sparer mellom 50 og 75 millioner dollar (438-656 millioner kroner) i årlige utgifter. Og takk for det!