«Urskog-Hølandsbanen – på folkemunne bare Tertitten, er en smalsporet museumsjernbane på Sørumsand i Akershus – en halv times tog-/biltur øst for Oslo. Både sommer og vinter kan store og små få en uforglemmelig reise tilbake i tid. Er du ikke fascinert av damplokomotiv på forhånd, er du det garantert etterpå.»
Gråskjeggbloggern stilte på Sørumsand stasjon første helga i desember, sammen med ytterligere to generasjoner Kristoffersen, samt besøk fra Tyskland. Målet var «Julekjøring 2018 – Reis deg i julestemning med Tertitten«. Og vi var i godt selskap. Til tross for periodisk regnvær, stilte folk i hopetall for å reise med damploket «Høland». En familie hadde reist i 5 timer!

Etterspørselen etter billetter var enorm – og betydelig større enn arrangørene hadde tatt høyde for. Bankterminalen gikk varm og streiket en periode, og ganske mange måtte returnere uten å få reist, da avgangene ble fulle på svært kort tid.
Billettmangelen løste stasjonsmesteren på en praktfull måte, ved å dele ut gratisbilletter til en tur på nyåret. Da min kone hadde kjøpt billetter, var det kun tre igjen. (puh! flaks!)

Tertitten kjører på egen smalsporet linje mellom Sørumsand stasjon og Fossum. Urskog-Hølandsbanen blir på folkemunne bare kalt Tertitten. Navnet har den etter at den var en såkalt tertiærbane.

Tertitten er en smalsporet bane, og har en sporvidde på 750 mm (måt fra innside til innside). Denne bredden ble brukt i Norge frem til 1924. Deretter brukte man normalspor på 1435 mm.
Togreisa tur-retur tar ca en time. Banen ble åpnet i 1896 og nedlagt i 1960. I dag eies den av Stiftelsen Urskog-Hølandsbanen, og driftes av Venneforeningen Tertitten og Museene i Akershus. Dagens bane bruker bare 3,2 km av den opprinnelige banen.

Venneforeningen drifter og vedlikeholder tre damplokomotiver: «SETSKOGEN – lok 4, HØLAND – lok 6 og PRYDZ – lok 7. Les mer om lokomotivene her

Lokfører og fyrbøter var svært så barnevennlige, og tok seg god tid til å prate med alle barna og fortelle om hvordan ting virket. Barnebarnet er allerede svært begeistret for tog, og ble om mulig ytterligere hektet etter omvisningen av fyrbøteren.

Loket ble stilt opp på perrongen i god tid før avgang. Her fikk alle god tid til å beskue et fantastisk godt vedlikeholdt togsett. Ingen la merke til at det tidvis regnet godt.

Venneforeningen står for alt vedlikehold av de tre togene og vognene. Trengs det nye deler, lages disse på verkstedet på stasjonen. Hos Tertitten finnes faktisk halvparten av alle damplokene i Norge.

Urskog-Hølandsbanen er Norges eldste museumsjernbane, og den eneste jernbanen i Norge med tre operative damplokomotiv.

Vognene er imponerende vedlikeholdt. Her fyres det med ved i svartovnen.

Detaljrikdommen er imponerende. Blankpusset messing alle steder.
Konduktøren viste stolt fram et klenodium av et ur – sitt eget personlige NSB-ur. Triveligere og mer barnevennlig konduktør har vi aldri møtt.

På Fossum stasjon ventet hest og kjerre for de som ønsket en kjøretur før missen kom.

På julekjøring kommer selvsagt nissen. Her ble det også servert gløgg og pepperkaker.
Vil du vite mer om denne fantastiske banen, venneforeningen og muligheten til å ta en tur, les mer her: Tertitten