Bloggern har blitt dronepilot

«Endelig har jeg blitt pilot på en RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) oftest kalt en drone eller på godt norsk – et «ubemannet luftfartøy». Og ja, det er bare hysterisk moro! I tillegg er det enkelt. Kunsten er å vite hva man gjør, følge nasjonale regelverk og kjenne begrensningene i området du flyr i.»

Ønsket om å skaffe meg en drone har jeg hatt lenge. Å finne den rette dronen som var tilpasset mine ønsker og behov, gjorde at jeg måtte vente noen år. Det jeg ønsket meg kom først på markedet nå i høst: DJI Mavic Mini.

img_1501
Gråskjeggbloggerns første oversiktsbilde over en vinterlig hovedstad, 120 meter over Grefsenkollen. 

Den første testflygningen ble gjort fra Oslos tak: Grefsenkollen. Her ser du filmen (ekstern lenke) I desember/januar reiser vi til Skottland i 10 dager. Da blir det enda mer bilder og film fra høyden.

img_5893
DJI Mavic Mini med tilleggspakka Fly More Combo (ekstra batterier, lader mv.)

Kravene mine var «enkle»: en drone som er så liten at jeg kan stappe den i lomma, kan koble den direkte til mobilen – og bruke mobilskjermen som display, at den ikke dreper noen hvis noen mot formodning får den i hodet, har tekniske spesifikasjoner som dekker mine behov innen film og foto, er produsert av en anerkjent dronebygger…til en fornuftig pris. Ikke så rart meg måtte vente litt.

img_5892
Dronen ligger godt sikret i transportesken. 

DJI dekket alle kravene mine med sin Mavic Mini. De viktigste dataene: 249 gram, 2,7 K video, 12 MP foto, opptil 30 min flytid pr. batteri (3 batterier medfølger) 3-akset gimbal (slingrebøyler) og 18W USB-lader. Et raskt Google- eller YouTube-søk gir svar på alt annet du lurer på.

Prisen er også godt innafor med sine 5.390 kroner. Det inkluderer Fly More Combo- versjonen. Du får basisversjonen en tusenlapp billigere.

img_0821
Å koble opp og gjøre klar til flygning tar kun et par minutter. 

Etter en time på YouTube og hjemmesiden til Luftfartstilsynet, hadde jeg fått alle nødvendige råd og tips før jeg reiste til Grefsen på min første testflygning.

img_1487
Enklere og lettere blir det ikke.

Før du tar sin første tur i lufta, må du sette deg inn i gjeldende regelverk for droneflygning. Start med en tur til hjemmesiden til Luftfartstilsynet (ekstern lenke) og sett deg inn i regelverket du som dronepilot er underlagt.

img_1503
Naturreservater og nasjonalparker er noen av områdene vi dronepiloter skal holde oss unna. Skjermdump: Kartverket.

Det er en rekke forbudssoner rundt i landet du må kjenne til. Naturreservater, nasjonalparker, militære områder, flyplasser mv. er områder du som pilot plikter å kjenne hvor ligger, før du flyr i et område.

Alt dette finner du selvsagt på nett. Bruk derfor alltid litt tid på slike undersøkelser før du reiser ut og flyr Det er dumt å reise i to timer til et område som er forbudt.

img_1502
The Eagle has landed.

 Bloggern legger  opp til å krydre bloggene fremover med både bilder og film fra en ny og spennende vinkel.

Du kan lese en test om denne dronen hos NRK Beta (ekstren lenke).

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..