I India dør 23 mennesker i trafikken hver time – året rundt, men hjelmpåbud gjelder bare for menn!

«Indiske myndigheter har selv ingen oversikt over antall dødsfall, men de vet det er en betydelig underrapportering fra lokale myndigheter. WHO har derfor estimert at 197.000 mennesker dør i trafikken i India hvert år, altså 540 pr. dag, eller 23 hver time om du vil. Mangelen på trafikkregler, etterlevelse og håndheving gjør situasjonen ytterligere livsfarlig.»

Til tross for at indiske myndigheter vet at nesten 2 millioner mennesker døde i trafikken i perioden 2007-2016, er lite gjort for å endre trafikksituasjonen i verdens nest mest folkerike land. Riktignok vedtok regjeringen «Motor Vehicles (Amendment) Bill» i slutten av 2016, men så langt er det ingen synlige endringer i trafikken. Kaoset råder fortsatt! SE VIDEO HER.

Når en ferdes i denne trafikkjungelen, forstår en raskt hvorfor ulykkesstatistikken er høy. Det virker som om ingen har førerkort eller grunnleggende kunnskap om hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Her er alt lov og den største og raskeste vinner.

Sammenlignet med norske tall, er det ca 6 ganger så stor risiko for å dø i trafikken i India enn i Norge.

8E430034-9D8B-4031-B176-E7018E38EAE2

TETT TRAFIKK. Med sine 1,2 milliarder mennesker og nesten 73 millioner kjøretøy, er det ikke rart det er fullt på vegene både på landsbygda og i byene. At det ikke bare er biler i trafikken, men også kuer, kan du  LESE MER OM HER.

A%izafEnRn2ilGq3dJ7EhA

VEGBYGGING. Det bygges en del nye veger, men det går ikke alltid så raskt. En del vegprosjekter tar åresvis å fullføre. Bildet over viser et større utbyggingsprosjekt langs Delhi Jaipur Road (NH8) i Shapura. Her står bygginga dønn stille, og trafikken snirkler seg forbi.

fullsizeoutput_d34

TOMME VEGER. Når store nye motorveger endelig blir ferdige, står de ofte nesten tomme. Årsaken er at de blir bompengefinansierte og er dyre å kjøre på. Derfor velger svært mange å benytte den gamle gratis-vegen i stedet. Her fra en av motorvegene mellom Agra og Delhi.

fullsizeoutput_d27

BEVÆPNEDE BOMSTASJONER. Ved alle bomstasjonene står det bevæpnede sikkerhetsvakter.

437BD7AA-2094-4BD2-9EC2-668BF3616391

POLICE ON DUTY. Indisk UP på farten? Fraværet at synlig politi i trafikken var påfallende.

B51334CC-ED16-4D6E-8D5C-521F43CC7105

ENGLEVAKT. Trafikkregler og etterlevelse av disse er totalt fraværende. Jeg mistet etter hvert oversikten over antall nesten-ulykker jeg observerte under min 10 dager lange reise. Like bak motorsykkelen midt på bildet, kom det en lastebil i mot. Jeg hver jeg overbevist om at jeg ville bli vitne til en dødsulykke. De glapp unna med et nødskrik.

E8A5D99C-7FEA-4D9D-A90C-A850F31AF596ORGANISERT KAOS. Rundkjøringa i Ramganj Bazar Road i Jaipur er et godt eksempel på mangelen på trafikkregler, trafikkskilt, og system. Denne mangelen er svært øredøvende i India: kommer man ikke fram, bruker man hornet…hele tiden. Denne tutinga har som kjent ingen effekt, men det bryr man seg åpenbart ikke om.

En av byens politistasjoner ligger inntil denne rundkjøringen, men det hadde ingen betydning. Trafikken stod like stille. Her er det bare å presse seg fram.

7EE16171-5D11-4B17-8EEF-30EC94888649

HORN PLEASE. Indernes bruk av horn/tuting i trafikken er ikke tilfeldig. Praktisk talt alle lastebiler og varebiler har skrevet «Horn Please» bak. Et kjøretøy bak lastebilen skal derfor tute for å signalisere at «her kommer jeg – og jeg vil forbi deg».

Tanken er god, men siden hornet også brukes til alt annet – av alle – hele tiden, blir det vanskelig å skille tutingen og få noen effekt av den. I tillegg er det sjelden at noen viste noe tegn på å ta hensyn til tutinga.

927338FC-B798-4975-8E45-12AE05269625

LIVSFARLIGE DONINGER. En betydelig del av kjøretøyene på det indiske vegnettet burde aldri vært der. Denne farkosten var det mange av. Det var altså ikke en så hjemmesnekret løsning som den fremstod som.

fullsizeoutput_d5d

BETALT POSERING. Her er en tilsvarende doning. Aseem fra Lasot var svært stolt av kjøretøyet sitt. Som takk for poseringen fikk han noen rupi. Det er normal høflighet å betale litt hvis man får lov til å ta et bilde av enkeltpersoner.

fullsizeoutput_d88

TRAFIKKONTROLL. Dette var den eneste trafikkontrollen vi så på hele reisa.  Politibilen ble parkert på tvers av hele venstre kjørefelt (3 felt i samme retning) NB: det er venstrekjøring i India. Kun lastebiler ble vinket inn. De har egne fartsgrenser å forholde seg til.

Offisielt har indisk politi egne bøtesatser. Disse brukes i liten grad. Eksempelvis er bota på 13 norske kroner (100 rupi) hvis du er mann og kjører uten hjelm, og 64 kroner (500 rupi) hvis du kjører bil uten gyldig førerkort. Stanses du for første gangs promillekjøring, får du maksimalt 256 kroner (2000 rupi) i bot eller 6 måneder i fengsel. Alle bøtesatsene finner du HER.

fullsizeoutput_d5b

DET ER IKKE FULLT FØR DET RENNER OVER. Man er pragmatiske i India. Er det plass i kjøretøyet, fyller man opp.

cIwgDlKZQsSSacwVu+J+CA

RUNDKJØRINGEN I TAJ ROAD. Her gikk det i 100. Allikevel kom det plutselig ruslende en kar med sin rullende utsalgsbod – midt i vegen, i sitt lett ruslende tempo. Og det fungerte.

8MCMecoBRHCSJB8I4kFaUw

BEVÆPNEDE PARKERINGSVAKTER. Disse staute bevæpnede politioffiserene hadde EN viktig oppgave: å håndheve «all stans forbudt» ved hovedinngangen til Taj Mahal. At det var kaos i rundkjøringa, var ikke deres ansvar.

ZurloRk1Qti0v38oQg7Fsg

SYKKELPARKERING. Midtrabatten er jo også et sted å parkere syklene. Trafikken i Johari Bazar i Jaipur.

fullsizeoutput_d8f

RÅ MUSKELKRAFT. I byene er det ofte syklistene som bestemmer farten på trafikken. En betydelig del av varene til Delhi´s mange markeder, transporteres på sykkel.

Kilder: NRK, New York Times, indiske transportmyndigheter og New Delhi TV.

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.