«Say hello to Norway from me – sier Bob, som i tillegg til å være konduktør, også har ansvar for bremsene på kabelsporvogna vi sitter i. Han er svært stolt av jobben sin på verdens eldste operative kabelsporvognsystem – den ikoniske SAN FRANCISCO CABLE CARS.»
Denne institusjonen av et transportmiddel trenger ingen introduksjon. Dagens blogg er derfor kun et lite innblikk i en av linjene – den mest berømte av de gjenværende linjene, nemlig POWELL-HYDE-linjen.
Opprinnelig var det 23 kabelsporvognlinjer spredt over hele San Francisco. Den første banen åpnet i 1873. Denne ble svært vellykket og populær, og resulterte i en kraftig utbygging i årene som kom. Den siste av de 23 ble åpnet i 1890.
I dag er det kun 3 linjer i drift. Den mest kjente og populære er helt klart Powell-Hyde-linjen, som går mellom downtown og Fisherman’s Wharf. Det er nok den utrolige utsikten over San Francisco Bay og verdens mest kjente fengsel – Alcatraz, som trekker turister fra hele verden.
Hvert år bruker over 7 millioner mennesker kabelsporvognene, noe som gjør dem til en av San Franciscos mest kjente og populære turistattraksjoner. Når du kommer ombord, forstår du raskt hvorfor.
Hvor bratt det er her, vises best når en ser på bygningene langs linja. Alle de bratte bakkene er også en av flere årsaker til at kabelsporvognene har blitt så populære. De brukes daglig også av en rekke pendlere til og fra jobb i downtown. Kabelsporvognene er en del av et svært velutviklet og integrert kollektivsystem i byen.
Bob har jobbet det meste av sitt voksne liv på kabelsporvognene. Å være bremser, er en svært krevende og fysisk hard jobb. Bob står ikke stille mange sekundene av gangen. Både på tur opp og ned bakkene, jobber han hektisk med spakene, som styrer gripetrykket på kabelen under vogna. På de korte stoppene ved stoppestedene, tar han i mot billetter og hjelper passasjerer av og på.
Det anbefales også å hoppe av banen under veis og nyte utsikten og rusle rundt i tverrgatene.
Topografien i San Francisco ligger til rette for kabelsporvogner. Det er også påbudt å alltid vri framhjulene helt til høyre eller venstre når du parkerer bilen din her.
Og ja, man kjører ikke The Cable Cars uten å henge utenpå vogna. Det var en surrealistisk følelse. Vognene kjører tidvis ganske fort, og suser ofte forbi biltrafikken. Kabelsporvogna har forkjørsrett og fortrinn i alle kryss.
Skiltinga har blitt et yndet fotoobjekt i seg selv.
Kart over dagens gjenværende linjer. Bare så det er sagt; man kjører alle tre når man først er i byen.
Praktisk informasjon:
Billetter kan kjøpes ombord, i billettboden i hver ende av ruta, eller hos turistkontorene rundt i byen. Man kan kjøpe enkeltreise, dagspass, ukes- eller månedspass. Disse kan da også brukes på alle andre kollektivtilbud.
Kabelsporvognene kjører hver dag hele uka, og er åpen fra kl 0600 til 0030.