«En rundreise i India er ikke bare de store opplevelsene som Taj Mahal og Agra Fort. Det er også de små øyeblikkene og opplevelsene som ikke blir en egen historie, men som farer forbi og blir borte – nesten uten å reflektere over dem. Her er en knippe slike glimt fra indiske yrkesgrupper…i forbifarten. »
I løpet av 10 intense dager i India, fylt med mennesker, lukter, opplevelser, trafikk og kuer, tok jeg et firesifret antall bilder. De fleste var planlagte – i alle fall til en viss grad.
Noen bilder blir ingen egen historie, selv om det ofte ligger en historie bak.
HÅNDVERKEREN ved Raj Ghat i Old Delhi. Denne unge mannen satt langs traseen inn mot parken og minnesmerket etter hvor Mahatma Gandhi ble kremert 31. januar 1948. Han skulle tydeligvis bryte opp gammel asfalt på et stort område – en tilsynelatende evighetsjobb.
Tidvis stoppet han opp og så på oss turister som passerte han – uten nesten å legge merke til han. Vi så han på veg både inn og ut av parken. Blikket hans brant seg fast hos meg.
ELEKTRIKEREN ved Tripolia Bazar i Jaipur, Rajasthan. Midt inne på markedet skulle det arrangeres et riksmannsbryllup samme kveld. Det skulle derfor settes opp enorme lyskastere og lydanlegg.
Disse to ungguttene hadde åpenbart fått jobben med å skaffe nødvendig strøm. Kabelen var for kort, så derfor måtte det etableres en skjøt, midt på torvet. Det spørs om disse hadde nødvendige sertifikater og godkjenninger for jobben.

HÅNDVASKEREN. For å forebygge sykdommer av ymse slag, er håndvask ekstremt viktig i dette landet. Bakteriefloraen er en helt annen enn vi er vant med i vår sterile del av verden.
Jeg følte meg som en operasjonslege hver gang jeg vasket hendene. Resultatet var da også at jeg slapp unna mageproblemer av noe slag.
DROMEDARSJÅFØREN i Nahari Ka Naka i Jaipur. Selv om det var noe utslipp i bakenden på denne, må det vel regnes som et nullutslipp-transportmiddel. Det periodiske utslippet ble raskt plukket opp av kvinner som tørker og gjenbruker det til brensel eller isolasjon – ett av de forholdsvis begrensede miljøtiltakene i India…
TEPPEKNYTEREN i Gujarghati viderefører familietradisjonen. Slik har hat sittet siden han var en liten gutt. Han har lært mønsteret og teknikken fra sine foreldre, som igjen lærte det av sine. Hver familie har sine egne mønstre, som har gått i arv gjennom århundrer. I knytte ett teppe kan ta flere måneder.
TEKSTILSELGERNE i Johari Bazar er alltid menn. Er du en dårlig kjøper blir salgsprisen for høy, kanskje høyere enn det selgeren trodde at han ville få. Her er pruting en kunstform. Det brukes mye energi på å få deg innenfor døra.
SAFARISJÅFØREN i Ranthambore Nasjonalpark var litt «ute å kjøre» på morgenkvisten. Det er ikke bare i Norge det kan være glatt. Forskjellen er at vi har vinter- elle piggdekk. Denne luksusen har man ikke her med gjørme. En periode var det litt hektisk, men det ordnet seg.
SYKKELREPARATØREN i Sawai Madhopur har en travel dag. I India ble det solgt 17,7 millioner 2-hjulinger i 2017. Dette er verdensrekord! I Kina ble det «bare» solgt 16,8 millioner. Dette betyr 48.493 2-hjulinger hver eneste dag – året rundt.
MOPEDISTEN i Bharatpur i Rajasthan er i godt selskap. ja, markedet for 2-hjulinger er stort i India.
REDAKTØREN i The Times of India – på folkemunne «TOI» gir ut den største engelskspråklige avisa i India. Den er også verdens største engelskspråklige avis i fullformat.
SKOLELÆREREN på museumsbesøk med klassen sin inne i Fatepur Sikre Forti delstaten Uttar Pradesh. Jeg har aldri sett en så veloppdragen klasse. Læreren trengte ikke å heve stemmen en eneste gang.
SIKKERHETSVAKTA ved inngangen til Taj Mahal Garden har det travelt. Taj Mahal besøkes av 10 millioner turister hvert år.
UGRESSFJERNEREN inne på plenen på Det røde fortet i Agra må ha tidenes mest endeløse jobb. Dette vel voksne kvinnen sitter på kne og fjerner ett og ett ugress fra plenen for hånd.
VEGBYGGEREN langs Sector 29 Rd bommet litt på vegbredden. Godt man er løsningsorientert.
TIGGEREN i Tripolia Bazar utenfor Jaipur forsøker å tjene til føden for seg og sin familie. Han ble for det meste totalt oversett – eller kanskje man ikke orket å ta hans skjebne inn over seg?
HJELPEMANNEN på bussen, var både blinklys og dødvinkelsjekker. En svært viktig jobb i den totalt kaotiske trafikken i India. Han hang tidvis halvt utenfor bussen for å gi tegn til andre bilister om at bussen skulle svinge til venstre.
JEEPSJÅFØREN som kjører oss opp til Amber Fort, nord for Jaipur, elsker hornet sitt. Venstrehånda henger konstant på tuta. Jeg sitter ved hans side og fatter ikke hva han tuter på.