Med sykkel langs Regent’s Canal i London

«Når du sykler (eller går) langs Regent’s kanal, tar du deg i å ikke tro du er midt i London. Man føler seg tidvis satt tilbake 100 år. Ofte hører du ikke annet enn motordunk fra de saktegående kanalbåtene – kalt narrowboats. Et herlig sted for en pust i bakken og en piknik.»

Det er en stund siden vi var der sist, men nå lengter vi tilbake – til de engelske kanalene, både i og utenfor London. Vi har faktisk blitt så fasinerte av disse kanalene, at vi har planer om å leie en narrowboat en periode neste gang vi kommer hit.

IMG_2154

Det er flest londonere langs kanalene. Turistene holder seg stort sett i handlegatene, siden de ikke vet bedre – og takk for det!

De lokale vet å benytte seg av disse lungene i byen sin. Her tar man sin daglige rusletur, man finner seg en krakk og leser avisa, eller man lunsjer.

IMG_2145

Regent’s Canal – oppkalt etter prinsregenten Georg IV, ble planlagt av byplanleggeren John Nash på 1800-talet. Som alle slike kanaler, ble den hovedsakelig brukt som transportkanal for varer.

I tillegg skulle Regent’s Canal fungere som et vannspeil i nordenden av Regent’s Park. Det tok åtte år å bygge kanalen (1812-1820).

I 1927 kjøpte Regent’s Canal Company opp Grand Junction Canal og Warwick Canals. To år etter ble disse til Grand Union Canal. Selskapet ble nasjonalisert i 1948, etter at den kommersielle bruken av kanalene var drastisk redusert.

Travelkiwia
KART: Michael L. Stevens

Regent’s Canal går gjennom den nordlige delen av det sentrale London, og forbinder Paddington- greina av Grand Union Canal med Themsen.

IMG_2143

Kanalen er en svært viktig del av Londons historie og identitet. En sentral mann som brukte store deler av sitt voksne liv på å samle all tilgjengelig historie om kanalene, var Michael Leslie Stevens (1942-2007).

Etter hans død friga hans kone alt materialet «Mike» hadde samlet – inkludert 231 sider med kart. Dette brukes nå som referanseverk om kanalene.  Mike Stevens samlede kanalhistorie

Mike døde som han levde, om bord på sin båt på kanalene.

IMG_2163
FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

Kanalen var et stort stykke ingeniørkunst da den ble bygget. Den går også igjennom tre tunneler, den lengste er Islington Tunnel på 886 meter.

IMG_2144

Det er flere tusen narrowboats bare i London. Selv om de fleste i dag brukes til fritidsformål, er det fortsatt noe kommersiell transport langs kanalene.

IMG_2157

Slusene eller «Locks» er sentrale elementer i et hvert kanalsystem – så også i London. Her representert med Hamstead Road Lock ved Camden, ofte omtalt som Camden Lock.

IMG_2164

Slusene er fascinerende, geniale og enkle konstruksjoner. De fleste slusene rundt i hele England er selvbetjente. Noen få hadde bemanning, som denne ved St. Pancras Lock.

St. Pancras ble bygget i 1812, men ble grunnet store tekniske problemer med et nytt lukkesystem, først åpnet for ordinær drift i 1820.

IMG_2165

St. Pancras hadde dobbel sluse, opprinnelig med en avansert lukkeordning. Dette krevde døgnbemanning av slusene.

Grunnet til den doble slusen var for å spare vann og tid. Man sluset en båt i hver sluse, og brukte dermed halve tiden og vannet.

DSC06085

Mange bruker båten sin som en norsk kolonihage.

DSC06086

Når man sykler langs kanalene, kommer man i kontakt med mange spennende mennesker. Denne hyggelige karen hadde vi en lang prat med. Han var nesten født i kanalen, og hadde levd hele sitt liv her. Et levende leksikon om kanalen og livet rundt.

IMG_2169

Det er et yrende liv langs deler av kanalen , og da spesielt ved slusene. Historisk var også slusene samlingssteder for beboerne i området rundt kanalene i hele England.

Her fikk de siste nytt fra de reisende, her hentet eller leverte de varer og post, og her drakk de sin pint.

DSC06084
FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

Neste gang du er i London, sett av en liten formiddag til en sykkel- eller rusletur langs Regen’s Canal. Den ligger der – midt i byen og venter.

Vi skal tilbake!

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.