The Kaiserjäger Trail – via ferrata’ens vugge

«De aller første via ferrata-rutene – eller jernvegene, ble bygget i Dolomittene i Italia under WW1, for å bedre fremkommeligheten og sikkerheten for infanteriet. Bare i løpet av vinteren 1916 døde over 1.000 soldater av kulde og fallulykker. Det ble bygget faste anordninger i fjellet med stiger, bøyler, wire og tau. Dette ble startskuddet for via ferrata.»

I dag er via ferrata allemannseie, og vi finner den til og med i Norge. Konseptet er imidlertid italiensk og har nettopp feiret 100-årsjubileum.

842DCE4A-8CF9-4831-BB72-2764C66BA4EB
Når det er 350 meter rett ned, er det greit å være festet i en via ferrata. FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

Under første verdenskrig ble det utkjempet harde kamper i Dolomittene mellom styrker fra Italia og Østerrike. I 1914 var Dolomittene ennå en del av det østerriksk-ungarske riket, men begge parter forsøkte å sikre seg kontrollen over dette viktige fjellområdet. Det ble bygget et enormt nettverk av tunneler, fort, skytestillinger og utkikkspunkter i fjellet.

9A1FF64B-B5C2-4545-A1A4-635BA686C8D7
Dagens toppturmål: Monte Lagazuoi 2.835 m.o.h. beliggende ved Falzaregopasset.  Vi gikk og klatret både opp og ned. Den røde sirkelen viser Martini Ledge og flere andre festningsbygg vi besøkte på veg opp.

Det var under denne krigen de kjente keiserjegerne holdt stand og kriget i fjellet vi besteg under denne toppturen. Du kan lese mer om fjellet fra et av våre tidligere besøk.

B34D8A8D-979D-4F11-8F65-BF56B64CC408
Oppstigningen har startet. Vi valgte selvsagt via ferrata- og tunnelruta. Man kan også gå rundt fjellet og opp til toppen via en enklere utvendig løype. FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

I senere tid er disse rutene renovert, og nye er bygget. Gammelt tauverk og skjøre trekonstruksjoner er erstattet med stål- og metallkonstruksjoner. Det er i dag et omfattende nettverk av via ferrata i Dolomittene, og disse inkluderer også flere overnattingssteder. Ved å benytte dette nettverket kan vanlige fotturister krysse Dolomittene i stor høyde og i bratt terreng, og stedvis med svært luftige overganger.

0E236E8E-20AB-4CED-A878-B34C2E64AB7A
Det er boltet fast kilometervis av stålwire langs rutene her. 

Via ferrata er en trygg og ganske så spektakulær måte å klatre i fjellet på. Du bruker klatresele, karabinkroker, hansker og hjelm. Hodelykt er også påkrevet hvis du sksl gå i tunnelene.

A2CEDD9A-F719-4806-A085-4C514C8EC074
På veg inn i Anticima-tunnelen.

Ruta kombinerer via ferrataer med åpne stier og over 1.000 meter med tunneler på veg opp til toppen.

AFC3F378-DE1B-4B31-99DC-37D6E67DA096
Passerer en av lysåpningene/vinduene. FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

Det er en krevende tur opp og ned gjennom tunnelsystemene her. Uten skilting, hadde vi hatt et problem. Utenom noen få lysåpninger, er det totalt svart her inne.

D2516396-CCC8-45FD-9C44-76D8AF0D9B1E
Hjelm og hodelykt er et «must».

Det blir mange pauser på veg opp, og man kjenner det i beina. Planlegg turen godt. Husk mat og masse drikke. Det er langt både opp og ned, og ingen servering (eller toalett) før du er oppe.

3A984772-3C74-4E3A-8512-88B57FD4EEE4
Utforskningsmulighetene er uten grenser her inne. Rom etter rom dukker opp jo lenger inn vi går. Utrolig spennende.

I tillegg til de vertikale tunnelene, er det enorme rom, kamre og horisontale tunneler  på flere nivåer på veg mot toppen.

0A215BDE-1FB4-493A-9339-C4C21A775053
Rimelig begrenset sikring av åpningen. FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

Ett av få utsiktspunkter inne i tunnelene. Flere hundre meter rett ned. Hullet ble også brukt for å få ut masser under utgravningene.

6A394834-FA20-4567-A5E8-21F339221AE4
Den berømte Martini Ledge, avmerket med rød ring på et tidligere bilde. Forlegning, skytterstillinger og fort for soldatene. FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

Mange av byggene er sprengt inn i fjellet, og bare litt av konstruksjonen stikker ut.

4A218B9D-8B8D-4DC7-8927-BF0EF9BB02FA
Martini Ledge består en en rekke byggverk.

Flere av byggene står helt urørte siden WW1. Andre er restaurert og fremstår som tablåer/tidsvinduer, med små utstillinger.

E4C5E250-67F0-403C-9CA3-D7DDAB5C0743
Vi ser toppen – og er snart halvveis. Vi skal ned samme veg.

Endelig ute i frisk luft igjen. Det er varmt, klamt og mørkt inne. Det må betegnes 2,5-3 timer inne i mørket. En veldig spesiell opplevelse.

BC986979-D9FA-4455-8F3A-511878CD587A
Turen opp og ned med kabelbanen er fantastisk flott. Den MÅ du ta hvis du er  nærheten.

Man kan selvsagt ta snarvegen opp også. Det har vi gjort et par ganger tidligere, når vi skulle på topptur den enkle og raske vegen.

81B2E70A-96B9-4FCC-850D-BF6857A10011
Minnesmerket på toppen 2.835 m.o.h.

Endelig på toppen! Da er vi akkurat halvveis. Før nedstigningen er det middag på Rifugio Lagazoui.

3C18C971-A4D3-4199-98D8-7D37931717D0
Da går det bare en veg – nedover.

Det er faktisk betydelig mer krevende å gå tunnelene nedover. Det er nok også derfor de fleste går opp…og tar kabelbanen ned.

73155DD0-1967-47AE-9065-79BF72E315BE

Her sees nettverket av tunneler.

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..