På innsiden av isbreen Mer de Glace i Chamonix

«Hva med å avslutte fjellturen «Grand Balcon Nord» med et besøk 150 meter inn i Frankrikes største isbre ved Montenvers, og ta tannhjultoget tilbake til Chamonix? Du får naturligvis med et par kabelbaneturer på kjøpet. Vi er jo i Alpene.»

Den beste – og mest krevende måten å komme til Montenvers på – som er utgangspunktet for å gå inn i isbreen, er å ta kabelbanen fra Chamonix opp til mellomstasjonen på L’Aiguille du Midi-banen. Herfra går du fjellturen Grand Balcon Nord over til Montenvers.

0B80E3EF-1D19-4491-A961-A6A5D77F481D
Isbreen strekker seg nedover dalen mot Montenvers og Chamonix.

En av fordelene med å komme over fjellet og ned til Montenvers i stedet for å «bare» ta toget fra Chamonix, er den fantastiske utsikten du får under nedstigningen ned mot Montenvers.

Stien er god å gå på, men bratt og svingete. Utsikten gjør at du glemmer å kjenne at beina begynner å bli litt slitne etter noen timer i fjellet.

4B784746-20FB-49A0-A058-07248B08D740
Kabelbanen og togstasjonen i Montenvers 1913 moh. Isbreen skimtes i bakgrunnen.

Vel fremme i Montenvers møtes du av jernbanestasjonen, flere spisesteder, et hotell, flere utstillinger, en butikk…og naturligvis en kabelbane.

DD7E9BFE-E5A7-4E42-9F6D-4B974C21766E
Togstasjonen med butikk, toalett og utstillinger.

Det passer godt med en matbit og fantastisk utsikt før du tar kabelbanen ned til breen. Det er tidvis en god del mennesker her – hovedsakelig folk som tar togturen både opp og ned. Det er ikke mange som kommer med tursekk på ryggen.

Et par av restaurantene ligger i etasjen under stasjonen, og har en fantastisk utsikt.

740FCCCA-8B61-4171-91C8-9B0A0A69E4DF
Når du har tatt kabelbanen, er du ca. halvveis på nedstigningen.

Første den av nedstigningen går via kabelbane. Denne er gratis (eller rettere sagt inkludert i togbilletten). Del to er 430 trappetrinn ned til isbreen.

588CDB96-BA39-49F5-B90D-68968EED4F2A
Skilt til ettertanke. Dette var nivået på breen i 1990. Det er ikke SÅ lenge siden…

På veg ned mot breen minnes man jevnlig på hvor mye av breen som har smeltet og forsvunnet. Skiltene viser årstallene tilbake i tid. Skremmende og til ettertanke.

98AC1AF6-8956-4A8E-ACB6-A997D49F7BD4
Endelig nede ved isgrotten.

Hvert år lager forskjellige fagfolk en ny tunnel inn i breen, og en ny utstilling. Breens bevegelser er så store at årets utstilling er borte om ikke lenge.

78638CC1-1E70-4523-90ED-5CD7F64BFAC6
150 meter inn i breen åpner rommene seg opp.

Det er en utrolig følelse å gå inn i breen. Det er kaldt, fuktig og en trolsk stemning her.

Årets utstilling er en fotoutstilling med unike bilder fra byggingen av togbanen og området Montenvers.

F338798F-BDF3-4520-95E1-F5696F6F8FCA
Fotoutstillingen går en ekstra dimensjon her inne. Bildet til høyre viser også isbreen for ca 110 år siden.

Mange av bildene her blir vist offentlig for første gang her. De viser i detalj arbeidernes hverdag. Et fantastisk tidsvindu tilbake til tidlig 1900-tall.

Banen ble åpnet i 1909. Bildene viser også hvor mye av breen som har forsvunnet på drøyt 110 år.

9A22567A-4DD9-4AE5-AEEE-880126341FE8
Her serveres drinkene kun «On the Rocks».

Grotten består av flere lange ganger og en rekke små rom. Rommene har forskjellige utstillinger. Flere av utstillingene kan man sitte og ligge på.

779B5109-D224-4B26-9FE1-292C863BF0CF
Bloggern strekker på ryggen på en av kunstverkene (ja, de skal brukes)

Ustillingene som består av både bilder og isskulpturer. Man ble hele tiden minnet om at breen er i konstant bevegelse, ved at noen av skulpturene hadde flyttet på seg i løpet av sommeren.

1315B219-2E6A-4B89-BC4D-CD303E7219C2
Photoshoot: AppleWatch On the Rocks.

Mitt lille photoshoot-idé ble umiddelbart adoptert av en skokk kinesere. Plutselig stod kineserne i kø for å stikke hånda inn i «Trond’s Hole in the Wall».

E77719E4-EA71-4193-B3BC-E49FE0CF1E0C
Returen går med Cogwheel Train (tannhjultog).

Returen med tog tilbake til Chamonix er en opplevelse i seg selv. Turen tar en kort halvtime og snirkler seg bratt og i store svinger nedover fjellsiden.

ED9BB555-4F75-4AB9-B5AA-871F90345505
Cogwheel-teknikken.

Jernbanen er så bratt at man er avhengig av å benytte cogwheel-teknikken. Det er i korthet et midtstilt tannhjul som bremser nedover og trekker oppover. Uten dette vil det ikke være nok friksjon mellom tog og skinner.

EEBE6E9E-428D-4CF7-A1F2-AA31E17F17CA
Her sees deler av togtrasèen. Bildet tok jeg under en fottur på den andre siden av dalen.

Pass på å få sitteplass på togets høyre side sett i kjøreretningen ned mot Chamonix. Det er ikke plassreservasjon. Utsikten er unik.

43296F07-11D2-45D4-9BFD-7915CE6EE205
Endestasjonen for Montenversbanen.

Denne turen er et «must» for alle som besøker Chamonix. Det merkes også på antall turister her. Det er allikevel verdt å stå litt i kø.

D7EB6051-9B27-4C38-9F8B-3AFCB65C497D
Illustrasjon: Chamonix.com

 

Én kommentar

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..