«De fleste av mine opphold på flyplasser varer i to – maks tre timer. Når det så plutselig blir utvidet til 16 timer, hva bruker man denne tiden til? Her er mine 16 timer.»
Fra tid til annen er det gode grunner til at et fly ikke kan ta av som planlagt.
Denne gangen var det en teknisk «dings» som ikke funket og måtte byttes. Da den ikke fantes på det lokale verkstedet, måtte den flys over fra et annet land.
Slikt tar tid, samtidig som det spiser av flytiden til mannskapet. De måtte deretter ha nødvendig hvile, slik at de var friske og raske til avgang kl 01:00.

Så da alle de andre fikk reise fra Edinburgh, satt vi her «teknofaste» (flyforbud grunnet teknisk feil).
Egentlig ikke så ille etter en lang feire i Skottland, hadde det ikke vært for at det er jobb i morgen tidlig.

I slike situasjoner er det greit å kjenne sine rettigheter, som du finner her: Forbrukerrådet (ekstern lenke)

Matkuponger skal du få utdelt etter gjeldende regler.

Når maten er fordøyd, er det smart å finne en god hvileposisjon. 16 timer er lenge å vente…
Når man må hente ut bagasjen og ikke får sjekket denne inn før en time før avgang, blir aksjonsradiusen noe begrenset. Du må bli på flyplassen.

Så er det på tide å utforske nærområdet. De fleste ønsker og behov blir dekket her.

Vask og tørk i ett og samme håndgrep. Vask på midten og tørk på vingene.

Når man har alt for god tid, leses det meste av informasjonsskriv og plakater.

Når man også har lest teksten på rulletrappa, er det på tide å komme seg videre.

Selv om det føles lenge å sitte 16 timer på en flyplass, lider man ingen nød. Det er bare litt kjedelig…og nå er det bare fem timer igjen.

PS: Husk at du også har krav på økonomisk kompensasjon i tillegg til matkuponger, opptil 250 Euro pr reisende. Vi sender vårt krav til flyselskapet i morgen.
OPPDATERING 10.01.2020:
Kun 3 døgn etter innsending av krav, forelå svar på ferdig behandlet sak. Dette er bra. Slikt skaper fornøyde kunder – som vil reise med Norwegian neste gang også.