«I USA er alle bilister pålagt å stoppe når de nærmer seg en GUL skolebuss som er stoppet med blinkende røde lys og STOPP-armer utstrakt til venstre. Dette gjelder trafikk i begge retninger! Gjør du ikke det, vanker det bøter – og tidvis uniformert politi på døra hjemme.»
Vi kjenner alle tematikken her hjemme i Norge, hvor barn har blitt, eller nesten blitt påkjørt i forbindelse med av- eller påstigning fra bussen.
Dette har amerikanerne gjort noe med. De har skapt en institusjon: den gule skolebussen! Fungerer det, spør du? Etter 10 ganske lange ferieopphold bak rattet rundt i en rekke stater her, kan jeg si: ubetinget ja!
Jeg kan bare huske å ha sett en liten håndfull tilfeller hvor biler har passert en gul skolebuss som har signalisert stopp.
Historien til den amerikanske skolebussen kan spores så langt tilbake som til 1886, da fimaet Wayne Works lagde hestevogner kjent som «school hacks» eller «kid hacks» i Indiana. I 1914 begynte bilindustrien å vokse, og Wayne Works så en stor mulighet til å motorisere vognene sine. Designet forble stort sett det samme som de tidligere versjonene, med skolebarn som satt langs veggene på bussen.

I 1927 bygde en Ford-forhandler ved navn A. L. Luce den første bussen som først og fremst brukte stålpaneler. I 1930 introduserte Wayne Works den første skolebusskroppen i helt stål med sikkerhetsglassvinduer. Dette førte til et vendepunkt i tankegangen rundt skolebarn og sikkerhet.
I 1939 ble den første konferansen om å standardisere skolebussene for hele USA avholdt ved University of Manhattan.
Totalt ble det laget 44 nye nasjonale standarder, som bestemmer alt fra innvendige dimensjoner til setekonfigurasjoner til den berømte gule fargen som skolebusser har i dag.

Gulfargen ble valgt fordi studier hadde vist at gul var det mest iøynefallende for mennesker og fordi det var spesielt synlig i tidlig morgen- og kveldslys når skolebusser vanligvis kjører.
Først i 1974 ble de nasjonale standardene for de verdensberømte og svært synlige gule skolebussene implementert over hele landet.
Siden den gang har det i følge amerikanske skolemyndigheter vært tusenvis av designjusteringer, innovasjoner og forbedringer på skolebussen. Drivstofføkonomi, sikkerhet, tilgjengelighet, manøvrerbarhet og andre viktige aspekter er alle blitt modifisert, revidert og forbedret.

Den mest bemerkelsesverdige innovasjonen blant dem er uten tvil den mekaniske stoppsignalarmen som advarer trafikken om et pågående stopp, som statene begynte å kreve på begynnelsen av 1950-tallet.
Dagens regelverk er svært godt kjent hos alle amerikanere – og nesten hellig: Man kjører aldri forbi en gul skolebuss som har stoppet, blinker rødt og har stopparmene ute. Dette gjelder i begge retninger!

Slik fungerer det i praksis: bussen starter i god tid før holdeplassen å blinke med røde lys. Trafikken bak bremser og holder god avstand.
Når bussen står stille, vendes stoppskiltene ut på venstre side. Da skal all trafikk i begge retninger stoppe. Barna går deretter av eller på.
Samtidig følger busssjåføren med i speilene, for å ev. gi beskjed til barna om at de må vente. Det gjøres også videopptak i begge retninger fra bussen! I de tilfeller en bil passerer mot stoppsignalene, noterer bussjåfører tidspunkt (for sporing på overvåkingsfilmen).
Beviset overleveres politiet, som sender en uniformert bil hjem til bileier. Fører blir så bøtelagt på stedet. Slikt er forebyggende!
Trafikksikkerhet rundt skolebarn og skolebuss har høy prioritet hos politiet. Etter det jeg har forstått, reagerer lokalt politi ganske konsekvent med å følge opp denne type saker. De utfører også jevnlig adferdskontroller langs skolebussruter, hvor de følger bussen og bøtlegger ev. overtredelser.
– Det er omtrent 70 ganger større sannsynlighet for at elever kommer seg trygt til skolen når de tar buss i stedet for å reise med bil. Department of Motor Vehicles
Kilder: The News Wheel, Florida Highway Patrol, Departement of Motor Vehicles
Kjære dere. Leser med spenning alt dere skriver. Har dere vært i Vietnam? En annen sak. Jeg fyller snart 70!!! Det er i mars, men da kommer jo ingen kjørende. Mitt kalas blir helgen 1 juli. Jeg håper dere kan komme da, om dere er hjemme. Dette er bare ment som et «save the date», invitation og detaljer kommer senere. Ha det best der borte. Tusen klemmer.
Skickat från min iPhone
Herdis Nygård
+46760521111
LikerLiker
Hei. Så hyggelig at du liker bloggen.
Vietnam står på lista, men kun Kambodsja og Thailand i det området ennå.
Invitasjonen høres svært trivelig ut.
Mvh Laila og Trond
LikerLiker