«Av de totalt 42 broene som er en del av US 1 – Florida Keys Overseas Highway, er Seven Mile Bridge den ubestridt lengste og mest berømte. Brua går også over kanalen som forbinder Mexicogulfen og Floridastredet. Dagens Seven Mile Bridge overtok i 1982 for Old Seven Mile Bridge – på folkemunne bare «Old Seven», som opprinnelig var bygget som jernbanebru, helt til en orkan ødela den i 1935. Her bor også Fred the Tree!»
Seven Mile Brigde (nå Old Seven Mile Bridge), var en viktig del av visjonen til Henry Morrison Flagler. Han var en av USA’s desidert rikeste menn, og eide bl.a. Florida East Coast Railway.
Hans visjon var å forlenge jernbanen sin fra Miami og helt ut til Key West. Dette ville knytte for første gang knytte The Keys til fastlandet. For å nå dette målet, måtte han bl.a. krysse stredet mellom Mexicogulfen og Floridastredet. En strekning på rundt Seven Miles.

På begynnelsen av 1900-tallet var dette en nesten umulig oppgave. Brua kostet da også 30 millioner dollar, da den stod ferdig i 1912. Dette tilsvarer rundt 2,11 milliarder 2021- dollar, og var en av verdens lengste på den tiden.

Byggingen ble forstyrret og satt kraftig tilbake under orkaner i 1906, 1909 og 1910. Jernbanebrua var i drift mellom 1912 og 1935. I 1935 kom århundrets kraftigste orkan, den beryktede Labour Dag Hurrican, som ødela milesvis med jernbaneskinner, bruer, utslettet hus og bygninger på flere øyer, og tok en rekke menneskeliv.
Flagler bygget aldri opp igjen jernbanen, men solgte vegretten på de 42 øyene til staten Florida, som bygde bilveg på den tidligere jernbanestrekningen fra Miami til Key West…og resten er historien om The Overseas Highway (intern lenke).

Dagens Seven Mile Bridge strekker seg 6,765 miles (10887,5 m) – altså snaut seven miles, over åpent vann mellom øyene Knight´s Key og Little Duck Key. Den blir ofte referert til som «Verdens åttende vidunder».

Seven Mile Brigde har også vært med i en rekke kjente filmer som James Bond: License to Kill, 2 Fast 2 Furious, Mission Impossible III, The Haunted Mansion, True Lies, CrissCross, Up Close & Personal og I am Number Four and Leverage.

Den nye brua ble bygget mellom 1979 og 1982. Den gamle brua Old Seven, het egentlig Knights Key Brigdge, og er nå oppført i National Register of Historic Places.

Old Seven Mile Bridge erstattet fire opprinnelige jernbanebruer: Knights Key Bridge, Moser Channel Bridge, Pacet Channel Viaduct og Pigeon Key Bridge.

Ved østenden av brua anbefaler jeg å ta en stopp ved Sea View Seven Mile Bridge, eller Sunset Grille & Raw Bar, rett over gata. Her er det flott utsikt og flotte muligheter til en rusletur langs Florida Overseas Heritage Trail.

Vestover brua etter å ha passert Pigeon Key Marine Science Center, kommer man til superkjendisen Fred. Hold kameraet klar, da bilde av Fred må tas I FARTA! Det er forbudt å stanse her, og du må holde en minimumshastighet på 40 mph.

Fred the Tree er et australsk pine tree, eller furu. Fred har vokst opp fra vegkanten, og har fått stå og vokse i fred i alle år. Opprinnelsen er noe usikker, men eksperter mener «han» har kommet som et korn via fugleskit. Australsk furu er som navnet sier ikke hjemmehørende her, men Fred har stått i mot saltsprøyt, orkaner, hete og vind.

For de teknisk interesserte, kan jeg fortelle at brua omfatter 440 spenn, og på det høyeste er det en klaring på 65 fot, eller 20 meter for båter.
Brua transporterer også vann, da den bærer Florida Keys-akvadukten, som leverer vann vestover til. Den inneholder også telekommunikasjonskabler til alle øyene vest for brua.
