En vanlig dag bak rattet i Alpene

«Liker du majestetiske fjell, dype daler, fantastisk natur, enorm utsikt, høythengende kabelbaner, fotturer i fjellet – og gjerne en via ferratatur i ny og ne, tidvis ekstremt svingete veger, alpepass, nydelig lokal mat, gjestfrie gasthauseiere…og naturligvis en kabriolet? Da er Alpene rette sted for neste bilferie.»

Vi har nå tilbrakt de siste fem sensomrene/høstene i Alpene. Vi startet tradisjonen i 2015 og har hvert år tatt en tidagers rundtur, hvor vi i større eller mindre grad har vært innom de fem alpelandene Tyskland, Østerrike, Liechtenstein, Italia og Frankrike.

Vi planlegger aldri turene på forhånd, men tar hver dag som den kommer. Dagens rute bestemmes gjerne under frokosten, når vi har sjekket værmeldingen og følt litt på hva vi ønsker å gjøre.

img_3650
Denne morgenen startet i tettstedet Stelvio i Italia. Stelviopasset ligger noen minutters kjøretur oppover dalen langs SS38. 

Dagen i forvegen kjørte vi Stelviopasset (egen link) da vi kom fra Chamonix, via Milano og Bormio. Dagene blir oftest lange før vi ankommer hotellet. Det kan være greit å sjekke hvor seint man kan sjekke inn på hotellet. Mange steder i Alpene låser hotellene døra overraskende tidlig.

img_3651
Hotel Restaurant Gallia er et lite lokalt drevet hotel langs vegen til (eller fra) Stelviopasset. Svært god mat og flotte rom til en grei pris. Anbefales.

På sensommer/høst er det aldri noe problem å finne overnattingssteder i Alpene. Bruk de vanlige søkemotorene og velg og vrak. De små er ofte de beste er vår erfaring. Velg gjerne en «Baita» eller hytte, hvis du finner det. Da kan du finne slike skatter: Baita De L’All (egen link). Denne er helt unik!

img_5567
Dagens kjørerute. SKJERMDUM: GOOGLE MAPS

Under frokosten la vi dagens reiserute som gikk via Bolzano, over Passo Giovo til Innsbruck. En tur på 210 km og 3 timer i ren kjøring. Man MÅ bruke hele dagen på denne etappen.

Hold øynene åpen for kabelbaner under veis. Vi har fått en rekke fantastiske fjellturer takket være ad-hock-turer med tilfeldige kabelbaner under veis: Rifugio Lagazuoi i Dolomittene (egen link), Tofana de Mezzo (egen link).

img_3820
Det blir ikke bedre: shorts, solbriller, sommertemperatur, nydelig natur, toppløs bil…og svingete veger.

Etter å ha passert Bolzano. kom vi til San Leonardo i syd-Tirol. Her begynner SS44 (Strada Statale) å slå skikkelig krøll på seg oppover mot Passo Giovo. Vegene begynner å bli krevende å kjøre, og sjåføren skal være årvåken.

Disse vegene trekker til seg tusenvis av motorsyklister, som gjerne vil teste både seg selv og kjøretøyet. Noen av dem kommer derfor raskt innpå deg – både foran og bak.

For oss som har god tid: blink og slipp forbi de bak, sving om nødvendig til siden, stopp og nyt livet! Jeg erfarte også at så snart jeg blinket inn til siden og signaliserte av motorsykkelen bak kunne passere trygt, fikk jeg tommel opp og en hyggelig hilsen tilbake.

img_3898
Dette sier vel det meste om terrenget og omgivelsene vi kjørte i.

Vårt beste tips når man kjører langs vegene i Alpene, er å være våken overfor skilt langs vegen til «ett eller annet», samt følge med på Google Maps. Er du i tvil om du skal svinge innom og sjekke – gjør det!

Et bittelite skilt langs SS38 ved Staben i Syd-Tirol, og to sekunder til å bestemme oss, gjorde at vi oppdaget Val Senales med Lunch på Grawandspitze 3.251 m.o.h. (Egen link) og Fjellruta «Follow The Duke» (egen link). Her var det så flott at vi har vært her to år på rad nå.

img_3874
Gasthof Schlossberg i St. Leonhard ble tilfeldigvis dagens lunsjsted.

Dagens lunsjtips: Se etter et spisested med mange motorsykler utenfor. DER er det god mat. Motorsyklister har en egen evne til å finne de gode vegene – og de gode spisestedene. Informasjon om spisesteder spres raskt blant MC-førere.

img_3889
Etter lunsj er det naturligvis en espresso med utsikt inkludert i prisen. FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

Hvis du skal leie bil, anbefaler jeg sterkt å tegne en egenandelsforsikring. Det er ofte høye egenandeler ved skade på leiebil. En slik forsikring kan du tegne hos flere forsikringsselskaper. Er du NAF-medlem med veihjelp, er dette allerede inkludert. Les mer her. (ekstern link til NAF)

Merk: dette er ikke reklame eller sponsing, bare et oppslag hvor jeg uttaler meg om egne erfaringer med bruk av denne forsikringen på naf.no.

img_3870
St. Leonhard og starten på den morsomste – og mest krevende delen av kjøringa. 

Når man kjører på svingete alpeveger, må man være svært nøye på å holde seg på side del av vegen. Selv da må man være klar til å svinge ut til siden eller bremse for møtende trafikk.

Det er også en godt innarbeidet «gentleman’s agreement» om at minste og korteste kjøretøy rygger hvis det er behov – og det er det fra tid til annen. Dette gjelder naturligvis ikke MC, da de smetter forbi samme hvor trangt det er.

img_3876
Flere steder er svingene mer enn 180 grader. Det er et hele tiden en jevn strøm av motorsykler.

Å kjøre kabriolet langs vegene i Alpene er et godt alternativ til motorsykkel. Du føler vinden, kjenner luktene og ser like godt som tohjulingene, men du slipper å velte så lett.

Les mer om kabriolet her: Kjør toppløst når du kan (egen link)

img_3906
Passo Giovo er et undervurdert pass. Vi konkluderte med at det var helt på høyde med det betydelig mer kjente Passo Stelvio.

Passo Giovo ligger i Syd-Tirol – altså helt nord i Italia, og ble brukt som transportveg allerede av romerne. Innbyggerne i Syd-Tirol hevder seg ulovlig invadert av italienske myndigheter, og ønsker helst å være tyske. Derfor prater også var mange er flytende tysk i tillegg til italiensk, som de «tvinges» til å lære på skolen. Det er også årsaken til at de fleste byer/steder har ett italiensk og ett tysk navn, jfr. Jaufenpass/Passo Giovo.

img_3916
Dagens høyeste punkt Passo Giovo (it) Jaufenpass (ty) på 2.094 moh.

Når man kjører rundt på vegene her, er det smart å ha fjellsko og en ferdigpakket dagstursekk liggende øverst i bagasjen. Plutselig sitter man på en kabelbane opp til en fjelltopp og nyter lunsjen på 3.000 meter.

img_3621
Jeg er klar: full tank, solbriller, Stetson sixpence og kilometervis med svingete veger i sikte. FOTO: LAILA KRISTOFFERSEN

Ja, vi skal tilbake i 2020.

For de interesserte: Bilen er en 2019-modell Mercedes Benz E 450 4MATIC all-wheel drive, cabriolet, AMG, 3.0L V6 biturbo, 9G-TRONIC (9-gir automat)…sånn cirka.

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..