«De fleste kjenner den nok bare som brua Hogwarts Express kjører over når Harry Potter skal til «Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom». Til daglig er dette den 119 år gamle brua Glenfinnan Viaduct, langs West Highland Line mellom Fort William og Mallaig, på den skotske vestkysten.»
Vi kjente på forhånd brua som Glenfinnan Viaduct, men hadde ikke koblet den til Harry Potter. Vi forstod raskt at vi nok var de eneste som kom for å se på Glenfinnan Viaduct – og ikke Hogwarts Expressbrua, da vi forsøkte å finne parkeringsplass en regntung januar-ettermiddag. Her var det mange Harry Potter-fans!
Du kan faktisk reise med Hogwarts Express eller Jacobite Steam Train (ekstern lenke) som den egentlig heter hvis du ønsker. I sommerhalvåret går den fra Fort William til Mallaig, og passerer over Glenfinnan Viaduct.

Glenfinnan Viaduct ligger 32 minutters togreise fra Fort William langt vest i det skotske høylandet. Det anbefales å overnatte i Fort William hvis du har tenkt deg hit. Vårt overnattingstips er Alexandra Hotel (ekstern lenke), midt i Fort William. Hotellet har tatt i mot gjester siden 1876.

En viadukt er en type brokonstruksjon som bærer over en vei, elv eller lignende. I praksis ansees det nok i stor grad for å være synonymt med en bro. Det blir ofte sagt at «alle broer er ikke viadukter, men alle viadukter er broer» – i den grad dette gir noen mening?
Glenfinnan Viaduct ble åpnet i 1987, etter nesten 4 års byggetid. Den er en av flere viadukter langs strekningen mellom Fort William og Mallaig, men er den desidert lengste – og mest kjente, takket være Harry Potter-filmene.
Den er også Skottlands lengste «mass concrete viaduct» med sine 380 meter.

Viadukten ble konstruert og bygget med «mass concrete» av den skotske forretningsmannen Sir Robert McAlpine, populært kalt «Concrete Bob» (Betong Bob).
Bruk av «mass concrete» innebærer bruk av store mengder betong, hvor det må iverksettes spesielle tiltak for å takle generering av varme fra hydrering av sementen, som igjen innvirker på volumendringer i konstruksjonen og for å minimere sprekker. Dette er en annen teknikk enn bruk av armering – som vanligvis benyttes i dag.
Han var også svært tidlig ute med å benytte moderne maskiner og mannskapseffektive arbeidsprosesser. Dette resulterte bl.a. i at viadukten allerede etter kun 1 år og 10 måneder var kjørbar, og kunne brukes til å transportere materialer over på den andre siden.

Viadukten har totalt 21 spenn på 15 meter, i tillegg til brukar i hver ende.
Glenfinnan Viaduct krysser over elva Finnan, som munner ut i Loch Shiel ved Glenfinnan.

Det tar ca 15 minutter å gå fra parkeringsplassen og opp til utsiktspunktet på oversiden av viadukten.

Når du først er i området, anbefales det å gå stien videre frem til Glenfinnan Station Museum. Stien har flere flotte utsiktspunkter, og er en fin formiddagstur, hvor museet kan brukes som mellomstasjon før retur. Egen blogg kommer snart.
Det ble desverres ingen dronebilder fra Glenfinnan Viaduct, da det er forbud mot all dronebruk der.
DEN NEDSTØPTE HESTEN OG KJERRA
En seiglivet legende forteller at «Concrete Bob» McAlpine sin hest med kjerre falt ned i betongkonstruksjonen ble begravet i ett av viaduktbeina på Glenfinnan Viaduct i 1898/99.
I 1987 forsøkte professor Roland Paxton fra Heriat-Watt University å finne bevis for historien, ved å borre små hull på aktuelle steder og kikke inn med små kameraer. Dette resulterte ikke i noen funn.

Et annet lokalt rykte fortalte også at den samme hesten og vognen skulle være begravet ved Loch nan Uamh Viaduct, ca 20 km lenger vest langs den samme toglinjen.
Også dette ble undersøkt av samme professor i 1997. Undersøkelsene viste at viadukten ikke inneholdt noe hest og kjerre, men bare masse søppel…(som selvsagt ikke skulle være i konstruksjonen).
Det endelige svaret kom i 2001, da Roland Paxton kom tilbake til Loch nan Uamh Viaduct, og ved hjelp av ny radarteknologi fant restene av hesten og kjerra i det midterste og største beinet på viadukten.

Hesten stod vertikalt lent mot sideveggen – med kjerra under seg. Dette dokumenterte at kjerra falt først og dro med seg hesten. Stedet er markert med en hvit prikk på bildet til venstre.
Kilde: Comann Eachdraidh Mùideart (Moidart Local History Group)
Vil du lese mer: Man kjører ikke over fartsgrensa i Skottland
Én kommentar